Mama i dziecko

Jak nauczyć dziecko czytać ?

Wyglądałam jak kura-matka z moją laską zebraną wokół mnie. Siedząc na podłodze ze skrzyżowanymi nogami, wpatrywałam się w sześć chętnych par oczu, które były gotowe nauczyć się czytać… ale był pewien problem.

Węzeł zaciśnięty w brzuchu, gdy zdałem sobie sprawę, jak nieprzygotowany byłem do tego, by zabierać dzieci od nieczytników do czytelników. Jasne, mogłem powiedzieć „zabrzmieć”, ale czy to naprawdę miało sens? To była poważna odpowiedzialność! Kto zdecydował, że można mi zaufać, że to zrobię?!?

„Spójrzmy wszyscy na pierwszą stronę”, powiedziałem. A my zagłębiamy się w książkę.

To jest wersja Cliff’s Notes rzeczy, których uczę się z prób i błędów, pomocnych kolegów i profesjonalnych książek, jak nauczyłem te dzieci czytać:

Krok 1: Zachowania przed czytaniem
Istnieją zajęcia, które w ogóle nie wyglądają na czytanie, ale wyznaczają scenę, w której dziecko staje się czytelnikiem. Takie zachowania przed czytaniem mogą pojawić się spontanicznie w wyniku własnej obserwacji i naśladownictwa dziecka lub może je zachęcić dorosły.

Szukaj i zachęcaj do następujących rzeczy:

świadomość nadruku na znakach, etykietach, opakowaniach, itp. Dzieci mogą wiedzieć, że znak mówi „McDonald’s”, zanim faktycznie przeczytają litery
Gry z manipulacją dźwiękiem, pomyśl „Hannah Hannah banan, banan-fana, fo-fana, ja-my-mo-mana, Hannah”.
świadomość rymu
pojęcia o druku – Czy dziecko wie, w którą stronę jest na książce? Czy ma poczucie, że strony obracają się jedna po drugiej i zawsze w tym samym kierunku? Kiedy czytasz, wskaż im słowa, aby widziały, że czytasz od lewej do prawej strony.
Dźwiękowa dyskryminacja – „Max je babeczkę. Mmmmax…mmmmuffin… te zaczynają się od tego samego dźwięku.”

Kiedy dziecko wykaże te zachowania i zdolności, może być gotowe do nauki czytania. Jeśli nie, pracuj nad takimi czynnościami w ramach swojej codziennej rutyny, aby pomóc w prowadzeniu ich we właściwym kierunku.
Kontynuujcie czytanie na głos dziecku. Jeśli dziecko nauczy się, że czytanie na głos jest przyjemnym doświadczeniem poprzez czytanie na głos, będzie miało motywację do samodzielnego uczenia się tej umiejętności.

Krok 2: Listy do nauki

Jasne, prawda?! Ale możesz być zdziwiony, gdy dowiesz się tych rzeczy o wprowadzeniu listów:

Litery nie muszą być nauczane w porządku alfabetycznym. Pomyślcie o tym: Jeśli nauczyłaś się liter a, m, t i s, dziecko może od razu zacząć czytać kilka prostych słów i to jest dla niego takie ekscytujące! Takie szybkie wypłaty dają dzieciom motywację!

Opanowanie pojedynczej litery wymaga dwóch różnych umiejętności: Wizualne rozpoznawanie litery i zapamiętywanie dźwięków z nią związanych. Są też litery, które wydają więcej niż jeden dźwięk… ale więcej na ten temat w pewnym momencie.

Używanie zmysłów i ruchu pomaga dzieciom w zapamiętywaniu liter. Zbuduj literę z gliny, narysuj ją palcem na plecach dziecka, skojarz ruch z dźwiękiem litery, jak skakanie i wydawanie dźwięku litery J.

Jedna ekspozycja to za mało. Aby nauczyć się wszystkich liter i dźwięków, musi się zdarzyć wiele rzeczy, które trzeba zapamiętać. Nie należy się spieszyć z recenzjami.

Krok 3: Łączenie dźwięków

Przejście od znajomości pojedynczych liter do czytania słów polega na łączeniu dźwięków. Spróbuj tej techniki:

Używając 2 lub 3-literowego słowa, wskaż litery i powiedz każdy dźwięk.
Następnie zacznij od początku słowa. Powoli wsuwaj palec pod litery, gdy rozciągasz dźwięki i układasz je razem.
Niech dziecko też spróbuje to zrobić.

Prosta rada: Trzymajcie to prosto. Trzymaj się słów, gdzie każda litera wydaje „normalny” dźwięk. Trzymajcie się z dala od słów, w których dwie litery brzmią razem, jak „th” w „the”.

Krok 4: Zacznij wprowadzać słowa wzroku.

Widzące słowa są zazwyczaj krótszymi słowami, które bardzo często pojawiają się w tekście i czasami nie są zgodne z przewidywalnymi zasadami pisowni. Niektóre przykłady to: spójrz, tak, zrób. Lepiej jest znać je wzrokiem, niż próbować je usłyszeć.

Ćwiczenie słownictwa z perspektywy wzroku może obejmować karty flash, polowanie na słowa w książkach i korzystanie z gier komputerowych.

Jednym z moich ulubionych sposobów praktykowania słów wizualnych jest użycie przewidywalnego lub wzorzystego tekstu. Są to książki, w których każde zdanie jest takie samo, z wyjątkiem jednego słowa, które można wnioskować za pomocą obrazu. Dzieci dużo ćwiczą z użyciem słów we wzroku i są dumne, że mogą czytać zdania.

Pro-tip: Rozproszone instrukcje słów wzroku. Tak, to jest „krok 4”, ale tak naprawdę jest to bardziej element czytania, który jest posypywany tu i tam. Nauczcie się kilku wyrazów wzroku, aby dzieci mogły czytać książki. Przećwiczyć inne wzorce foniczne, nauczyć kilka słów ze wzroku, itp.

Krok 5: Praca z rodzinami słownymi

Dostaniesz dużo huku za dolara, jeśli spędzisz czas na rodzinach słownych. Naucz dzieci, że jeśli potrafią czytać słowo „może”, to potrafią też czytać „człowiek”, „pan” i „wachlarz”. Dwuliterowe rodziny słów są idealne na tym etapie (-am, -at, -et, -en, -it, itd.).

Krok 6: Umiejętności foniczne

Wszyscy wiemy, że angielski jest dziwny! Nauczenie się poszczególnych dźwięków liter to tylko podstawa. Lubię podążać za tą sekwencją, ponieważ wprowadzam inne wzorce foniczne:

Mieszanki: Dwie litery, które często występują razem w słowach, słychać oba dźwięki liter. Przykłady to bl, tr, sk, dr, sm

Digraphs: Dwie litery, które wydają nowy dźwięk (sh, th, wh, ch, ck)

Dźwięki klejone: To jest mieszanka, ale są to 3 litery i pojawiają się na końcu słowa (wszystkie, ell, ill, ull, ank, atrament, onk, unk, ang, ing, ong, ung).

Istnieje wiele więcej wzorców i reguł fonicznych, ale to daje wiele do pracy z początkującymi czytelnikami.

Nadawanie znaczenia
Masz znaczenie? Jest na to jakiś przepis? Ha!

„Nadawanie znaczenia” to zdanie, które zawsze jest rzucane na warsztatach i w książkach. Oznacza ono tylko, że gdy dziecko zaczyna czytać zdania i dłuższe teksty, powinno być w stanie wydobyć z nich jakieś znaczenie. Powinno mieć poczucie tego, co dzieje się w opowiadaniu lub co autor chce, żeby wiedziało.

Nadawanie sensu powinno być wplecione, jak tylko dziecko zacznie czytać zdania. Pomóż dziecku nadać sens poprzez:

zadawanie pytań o to, co właśnie przeczytało.
zachęcając je do ponownego przeczytania, jeśli nie rozumieją tego, co mówi autor.
pokazywać własne reakcje na tekst

Jaki jest sens w nauce czytania, jeśli nie cieszysz się opowieścią, nie uczysz się czegoś nowego lub nie jesteś narażony na inny sposób widzenia rzeczy?

Kliknij na obrazek poniżej, aby pobrać kopię tego arkusza oszustwa: