Fauna i Flora

Jak jeść agrest?

  1. Agrest jest niskokaloryczny i tłusty, i pełen składników odżywczych. Poznaj jego zastosowanie i wartość odżywczą.

Zawiera tylko 1 filiżankę (150 gramów) agrestu (2Trusted Source, 3):

Kalorie: 66
Białko: 1 gram
Tłuszcz: mniej niż 1 gram
Węgiel: 15 gramów
Fiber: 7 gramów
Witamina C: 46% wartości dziennej (DV)
Witamina B5: 9% DV
Witamina B6: 7% DV
Miedź: 12% z DV
Mangan: 9% DV
Potas: 6% z DV
Witamina C jest silnym przeciwutleniaczem, niezbędnym dla układu nerwowego, odpornościowego i skóry. Witamina B5 jest niezbędna do tworzenia kwasów tłuszczowych, natomiast witamina B6, której wiele enzymów i komórek w twoim organizmie potrzebuje do funkcjonowania, pomaga przekształcać żywność w energię (4Trusted Source, 5, 6, 7).

Miedź jest ważna dla twojego serca, naczyń krwionośnych, układu odpornościowego i mózgu. Tymczasem mangan wspomaga metabolizm, tworzenie kości, rozmnażanie i reakcję immunologiczną, podczas gdy potas jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania komórek (8Trusted Source, 9Trusted Source, 10Trusted Source).

  1. Wysoka zawartość błonnika i niska zawartość kalorii
    Agrest jest bogaty w błonnik, ale ma niską wartość energetyczną, co oznacza, że można zjeść przyzwoitą porcję bez spożywania zbyt dużej ilości kalorii.

W rzeczywistości, zjedzenie 1 filiżanki (150 gramów) agrestu stanowi nieco ponad 3% całkowitego dziennego zapotrzebowania kalorycznego przeciętnego człowieka, co czyni z niego pożywną, niskokaloryczną przekąskę (Źródło 2Truststed).

Ponadto, badania pokazują, że spożywanie jagód może pomóc w utracie wagi i pomóc zjeść mniej kalorii ogółem (11Trusted Source, 12Trusted Source).

Na przykład jedno małe badanie wykazało, że ci, którzy jedli jagody jako przekąskę, zjedli o 130 mniej kalorii podczas kolejnego posiłku, w porównaniu z tymi, którzy zjedli taką samą ilość kalorii ze słodyczy (11Trusted Source).

Co więcej, agrest jest doskonałym źródłem rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego błonnika pokarmowego.

Jedna filiżanka (150 gramów) agrestu dostarcza 26% DV błonnika, dzięki czemu jest to świetny sposób na zwiększenie spożycia (2Trusted Source, 3).

Nierozpuszczalny błonnik pomaga zwiększyć objętość stolca i poprawia jego konsystencję, podczas gdy błonnik rozpuszczalny pomaga spowolnić ruch jedzenia w jelitach, co może zmniejszyć głód i zwiększyć uczucie pełności (13Trusted Source, 14Trusted Source).

Dodatkowo, błonnik pochodzący z owoców może pomóc kontrolować poziom cukru we krwi i obniżyć ciśnienie krwi, poziom cholesterolu oraz ryzyko wystąpienia chorób przewlekłych, w tym niektórych nowotworów, chorób serca, cukrzycy typu 2 i otyłości (13Trusted Source, 15Trusted Source, 16Trusted Source).

  1. Bogaty w antyoksydanty
    Przeciwutleniacze są związkami, które pomagają zwalczać skutki działania wolnych rodników. Są to reaktywne molekuły, które powodują uszkodzenia komórek i prowadzą do procesu znanego jako stres oksydacyjny. Stres oksydacyjny jest związany z wieloma chorobami i przedwczesnym starzeniem się (4Trusted Source, 17Trusted Source).

Dieta bogata w przeciwutleniacze myśli zmniejszać twój ryzyko niektóre typ rak, serce choroba, typ 2 cukrzyca, starzenie się, i ochrania twój mózg od degeneratywnej choroby (4Trusted źródło, 18Trusted źródło, 19Trusted źródło, 20Trusted źródło, 21Trusted źródło).

Agrest jest doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, w tym witaminy C, małych ilości witaminy E i fitoskładników (22Trusted Source, 23).

Rośliny produkują fitoskładniki, które utrzymują zdrowie i chronią przed szkodami słonecznymi i owadami.

Niektóre z fitoskładników w agreście to (1, 4Trusted Source, 24Trusted Source, 25):

Flavonole. Są one związane ze zdrowiem serca i mogą mieć działanie ograniczające udar mózgu, zwalczające raka i przeciwwirusowe. Główne rodzaje agrestu to kwercetyna, mirycytyna, kaempferol i izorhamnetina (26Trusted Source, 27Trusted Source, 28Trusted Source, 29Trusted Source, 30Trusted Source).
Antocyjaniny. Związki te są kolorowe pigmenty w owocach, i są one związane ze zdrowiem oczu i dróg moczowych, lepszą pamięcią, zdrowym starzeniem się i mniejszym ryzykiem niektórych nowotworów (31, 32Trusted Source).
Kwasy aromatyczne. W agreście są to kwasy: kofeinowy, chlorogenowy, kumarynowy, hydroksybenzoesowy i elagowy.
Kwasy organiczne. Są one odpowiedzialne za cierpki smak owoców i mogą zmniejszyć ryzyko udaru mózgu i choroby Alzheimera (1, 33Trusted Source).

  1. Mogą pomóc kontrolować poziom cukru we krwi.
    Wysoki poziom cukru we krwi związany jest z cukrzycą typu 2, chorobami serca, udarem, demencją i wieloma innymi chorobami (34Trusted Source, 35Trusted Source, 36Trusted Source).

Agrest posiada kilka właściwości, które mogą wspomagać kontrolę poziomu cukru we krwi.

Po pierwsze, są bogate w błonnik, który spowalnia wchłanianie cukru do krwiobiegu, zapobiegając skokom poziomu cukru we krwi (13Trusted Source).

Co więcej, badania probówkowe wykazują, że wyciąg z agrestu jest inhibitorem alfa-glukozydazy. Oznacza to, że wiąże się on ze specjalnymi enzymami w Twoim jelicie cienkim, zapobiegając ich przenikaniu cukru z jelita do krwiobiegu (25).

Ponadto agrest zawiera kwas chlorogenowy, który może spowolnić wchłanianie węglowodanów i pomóc obniżyć poziom cukru we krwi po posiłkach skrobiowych (25).

Jednak pomimo obiecujących wyników, konieczne są dalsze badania nad wpływem agrestu na poziom cukru we krwi.